seix__xev_plan_puigb

Renovables mon amour

Des de fa temps que em sorprèn la visió negativa que sovint pren la implantació de les energies renovables en el món ecologista. I jo me’n considero part de l’ecologisme, per això em sorprèn aquesta visió que no comparteixo i em sap greu.

Sempre haig de defensar-les amb la sensació que la gent em considera un traïdor, o que estic defensant el capitalisme depredador, sols per defensar els projectes de renovables. I no sé si alguna cosa erra al meu cap, però només les defenso pensant en un argument: «mentre no construeixen aquell parc eòlic o solar, sí, d’una gran companyia o d’un fons d’inversió especulador, els mateixos o pitjors estan operant la central nuclear o la planta de cicle combinat de gas».

Massa simple? Pot ser, però és el que passa mentre discutim i batallem per un model 100% renovable i ciutadà (jo també col·laboro en tot el que puc en la transició energètica justa). Però d’on ve el gas i l’urani? De lluny. Sort que als darrers anys el pes en l’energia elèctrica de l’eòlica i la fotovoltaica ha pujat fins a percentatges més decents. Tots ens n’alegrem, però és gràcies als parcs solars i eòlics instal·lats en espais tan dignes i estimats com la resta. Penso en les Terres de l’Ebre, la Segarra, l’Anoia, les Garrigues, gràcies, la resta de país amb recurs de vent suficient hauríem d’assumir la nostra quota d’instal·lació d’energia eòlica. I segur que moltes vegades s'ha massificat i no s'han fet bé les coses. Revertim-ho.

I d’energia solar igual, i d’hidràulica reversible igual, i d’eficiència energètica igual. Cal que no amaguem el cap sota l’ala dels combustibles fòssils i nuclears.

Em tranquil·litza una mica, discursivament, alguns paràgrafs que he llegit de Naomi Klein «Això no vol dir que tota política contra el canvi climàtic hagi de desmantellar el sistema capitalista i quedar descartada si no ho fa (com alguns crítics reclamen, ben absurdament); hem de fer totes les accions que calguin per reduir les emissions, i les hem de fer ara» o de Kohei Saito «El #GreenNewDeal és necessari. Però no és suficient. En comptes de perseguir el creixement econòmic, caldria la reducció i desacceleració de l'economia».